چطور می‌توانیم جلوی وقوع اتفاقات بد را بگیریم؟
جهان هستی دارای نظمی با قوانین ثابت است که موجب وقوع اتفاقات خوب و بد می‌شود.

به این قانون توجه کنید:
اتفاق بد زمانی رخ می‌دهد که احساستان بد شده باشد.

زمانی که با این قانون آشنا شدم به چشم تردید به آن نگاه کردم اما پس‌ازآنکه اتفاقات بدی را تجربه کردم متوجه شدم کاملاً درست است.

اثبات این قانون بسیار ساده است. کافی است به گذشته خود و اتفاقات بدِ پیش‌آمده نگاهی دقیق بیندازید و احساستان را در آن لحظه بررسی کنید یا به اتفاقات آینده دقت کنید.

چه چیزی احساس ما را بد می‌کند؟
هر عامل ذهنی یا رفتاری که موجب نارضایتی روان شود، حال و احساس ما را بد می‌کند.
مشاجره، غر زدن، ناامیدی، اضطراب، احساس گناه، مقایسه خود با دیگران، باورهای محدودکننده، مغرور شدن، دیدن تصاویر نامناسب، پیگیری خبرهای ناراحت‌کننده‌، شنیدن مطالب ناخوشایند، ظن و گمان بد، رابطه ناسالم، غیبت و بدگویی، دروغ، حسد، کینه، فکر و قضاوت بد، توهین، تحقیر، تنبیه، تهمت و هر نباید دیگری که به انجام ندادن آن توصیه شدیم.
همچنین هر چیزی که از آن بترسیم و باور کنیم که می‌تواند روی ما تأثیر منفی بگذارد، حتی اگر واقعیت نداشته باشد.

باید سعی کنیم ذهن، چشم، گوش، قلب، زبان و رفتارمان را مدیریت کنیم تا احساس بد در زندگی ما تولید نشود.

چطور احساسمان را خوب کنیم؟
بنا نداریم معجزه کنیم. باید هر زمان که حالمان بد شد تلاش کنیم تمرکز ذهن را از موضوعاتی که موجب ناراحتی و نارضایتی ما شده منحرف کنیم و به چیزهایی فکر کنیم که حالمان را بهتر کند.

تمرین:
ممکن است اتفاق ناخواسته‌ای رخ داده باشد اما داشته‌ها و نعمت‌هایی در زندگی ما وجود دارد که موجب آرامش روان و رضایتمندی ما از زندگی می‌شود.
به هر داشته‌ای مثل سلامتی، امکانات و آسایش موجود در زندگی، روابط سالم، طبیعت اطرافمان، یک گل یا عکس زیبا و هر چیزی که می‌تواند تمرکز ما را در آن لحظه از اتفاقی که افتاده است خارج کند و به ما این فرصت را بدهد تا بتوانیم احساسات خود را مدیریت کنیم، فکر کنید.

زمانی که به ناخواسته‌ای برخورد می‌کنم، این تمرین را انجام می‌دهم و سعی می‌کنم حس خود را خوب نگه‌دارم.
این کار در ابتدا برایم بسیار سخت و دشوار بود به دلیل اینکه ذهنم به آن عادت نداشت اما به‌مرور زمان، توانایی ذهن برای مدیریت افکار بیشتر شده و راحت‌تر توانستم افکار و احساساتم را مدیریت کنم.
مثلاً زمانی که خودرو ما خراب شده بود، از بد شدن احساس خود جلوگیری کردم. چند روز بعد مبلغی بیشتر از مبلغ موردنیاز برای تعمیر خودرو وارد زندگی‌ام شد.

دنبال معجزه نباشید چراکه این اتفاق نیاز به تمرین دارد تا به یک عادت تبدیل شود. ناامید هم نشوید و ادامه دهید تا زندگی بهتری را تجربه کنید.

شکرِ نعمت نعمتت افزون کند
کُفر، نعمت از کفت بیرون کند

غر زدن و ابراز نارضایتی از اوضاع و شرایط، یکی از اتفاقاتی است که نعمت‌های موجود را از زندگی شما خارج می‌کند. به‌جای آن سعی کنید ذهن خود را از غر زدن و نالیدن از شرایط، به دنبالِ پیدا کردن راه‌حل، تغییرِ جهت دهید و نتیجه مثبت آن را در زندگی ببینید.

هر زمان که این مطلب یادتان آمد تمرین را شروع کنید و فکر نکنید که دیر شده، حِسِتان بد شده و کار از کار گذشته است. زمانی فرا خواهد رسید که دیگر نیاز نخواهد بود به چیزهای مثبت فکر کنید تا ذهنتان آرام شود. همین‌که به خود بگویید نباید اجازه دهم احساساتم بد شود به دلیل اینکه اتفاقات بد یا بدتری را تجربه خواهم کرد یا نعمتی را از دست خواهم داد، آرام می‌شوید و کنترل خود را به دست خواهید گرفت.

هر زمان که احساستان بد شد، ذهن خود را با موضوع دیگری مشغول کنید تا تمرکزتان از چیزی که به خاطر آن مکدر شده خارج شود. به کارهای موردعلاقه بپردازید، ورزش کنید، کتاب بخوانید، فیلم‌های انگیزشی نگاه کنید، به فایل‌های صوتی مثبت گوش دهید، جدول حل کنید، بازی کنید، به این فکر کنید که ادامه پیدا کردن احساس بد، شرایط شما و خانواده‌تان را بدتر می‌کند و اضطراب و خشم و نگرانی را افزایش داده و احتمال وقوع اتفاقات بدتر را بیشتر می‌کند. می‌توانید به اتفاقات مثبت اطرافتان دقت کنید مثلاً یک گل، درخت، پرنده یا نقاشی زیبا تا تمرکز شما از ناخواسته‌ها خارج شود و بتوانید از ادامه پیدا کردن احساس بد جلوگیری کنید.

احساس بد = تجربه اتفاقات بد
احساس خوب = تجربه اتفاقات خوب

اگر بتوانید با احساس خوب اُنس بگیرید، خواهید دید که بُروز اتفاقات بد به‌مرور کاهش پیداکرده و اتفاقات خوبِ بیشتری را تجربه خواهید کرد.

عدم مراقبت از احساس خوب، اتفاقات بدی را برای انسان رقم می‌زند که به‌طور مستقیم باعث کاهش احساس ارزشمندی و توانمندی انسان و تضعیف عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس می‌شود.