کتاب عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس، شاه‌کلیدهای مسیر تکامل
قیمت‌های باورنکردنی قالب آماده‌ی پایان‌نامه
تخفیفات ویژه‌ی خدمات پژوهشی
0
0

آموزش کامل دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب در وب‌سایت

هدایت سریع، آسان و صحیح مخاطب به مطالب موردنیاز، یکی از مهم‌ترین مسائل در جذب و ماندگاری بیشتر کاربران در وب‌سایت است.

دسته‌بندی مطالب و برچسب‌گذاری برای آن‌ها، باعث ایجاد نظم و ساماندهی بهتر محتوای تولیدی می‌شود.

یکی از سؤالات مطرح‌شده این است، چه تفاوتی بین دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب وجود دارد؟

دسته‌بندی (Category) و برچسب‌گذاری (Tag) ازلحاظ عملکردی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند به همین دلیل برخی از افراد گمان می‌کنند دسته‌بندی و برچسب‌گذاری دقیقاً مشابه هم عمل می‌کنند.

برای اینکه تفاوت دسته‌بندی و برچسب‌گذاری را به‌خوبی بیان کنیم، توجه شما را به مطالعه‌ی ادامه مطلب جلب می‌نماییم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:
– مفهوم دسته و برچسب (تگ) چیست؟
– بلاگ یا وبلاگ چیست و چه تأثیری بر روی سئو و بهینه سازی سایت دارد؟
– چگونه می‌توان مطالب سایت را با استفاده از تگ یا برچسب طبقه‌بندی کرد؟
– وجود برچسب‌ها چه کمکی به مخاطب می‌کند؟
– آیا دسته‌بندی و برچسب‌گذاری در بهبود سئوی سایت مؤثر است؟
– آیا برچسب‌های زیاد، عاملی برای افزایش اعتبار مطالب سایت می‌شود یا کاهش آن؟
– مفهوم عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی چیست و چه تأثیری در سئوی سایت دارند؟
– عنوان برچسب‌ها باید چگونه انتخاب شود؟
– سخن پایانی

مفهوم دسته و برچسب (تگ) چیست؟

گروه‌بندی موضوعات و مطالب اساسیِ موردبحث در وب‌سایت با دسته‌بندی، طبقه‌بندی می‌شود و معمولاً در منوی اصلی سایت برای کاربران در دسترس و قابل مشاهده است. این دسته‌بندی می‌تواند تک سطحی یا چند سطحی، به‌صورت درختی یا والد و فرزند، تعریف شود.

برخلاف دسته‌بندی که می‌تواند چند سطحی تعریف شود، برچسب تنها می‌تواند به‌صورت تک سطحی تعریف شود و به یک موضوع خاص اشاره نماید.

می‌توان گفت عملکرد برچسب در وب‌سایت همانند عملکرد هشتگ (Hashtag) در شبکه‌های اجتماعی است و بیانگر موضوعات مختلف مطرح‌شده در نوشته است.

بلاگ یا وبلاگ چیست و چه تأثیری بر روی سئو و بهینه سازی سایت دارد؟

بلاگ یا وبلاگ بخشی از یک وب‌سایت است که مطالب یا مقالات مرتبط با فعالیت‌های وب‌سایت در آن قرار داده می‌شود. سیاست‌گذاری‌های مختلفی در انتخاب تعداد و موضوع فعالیت یک وب‌سایت وجود دارد.

برخی افراد، فعالیت‌های وب‌سایت را به چند دسته تقسیم‌بندی می‌کنند و در آن زمینه‌ها به تولید محتوا می‌پردازند اما برخی وب‌سایت‌ها به دلیل اینکه بیشتر می‌خواهند بر روی خدمات و محصولات خود متمرکز شوند و از طریق تولید محتوای مرتبط با فعالیت‌های خود، کاربران بیشتری به وب‌سایت جذب کنند، مطالب مرتبط را در یک دسته‌بندی به نام بلاگ (وبلاگ) قرار می‌دهند و با استفاده از برچسب‌ها (تگ‌ها) برای کاربران مشخص می‌کنند که در این مطلب در مورد چه مباحثی صحبت شده و به چه مطالبی پرداخته شده است. در این صورت، کاربران می‌توانند با کلیک بر روی برچسب‌های موردعلاقه، سایر مطالب مرتبط را نیز مطالعه نمایند.

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود به دنبال این است که از مطالب یا نوشته‌های بلاگ (وبلاگ)، به زمینه‌ی فعالیت یک وب‌سایت پی ببرد و از این طریق بتواند کاربرانی که به دنبال یک مطلب خاص مرتبط با زمینه‌ی فعالیت وب‌سایت هستند را به سمت آن هدایت کند.
اگر مطالب وبلاگ به‌خوبی دسته‌بندی یا برچسب‌گذاری شده باشد، گوگل تحلیل مناسبی از مطالب وب‌سایت می‌کند و همین امر باعث بالا رفتن رتبه وب‌سایت در یک موضوع یا دسته‌بندی خاص می‌شود.

چگونه می‌توان مطالب سایت را با استفاده از تگ یا برچسب طبقه‌بندی کرد؟

گاهی اوقات دیده می‌شود که در برخی مطالب یا مقالات سایت با دسته‌بندی‌های متفاوت، موضوعات مشابهی مطرح شده و چه خوب است اگر این مطالب به نحوی به یکدیگر مرتبط شوند تا کاربر بتواند برای تکمیل اطلاعات خود، این مطالب را مطالعه نماید.

برای ارتباط این مطالب به یکدیگر کافی است برای موضوع موردنظر یک تگ (برچسب) ایجاد شود و آن را به تمامی نوشته‌ها یا مقالاتِ مشابه متصل کرد.

برچسب‌گذاری، درست مشابه دسته‌بندی عمل می‌کند با این تفاوت که مطالب را با توجه به جزئیات مطرح شده در متن طبقه‌بندی می‌کند.

وجود برچسب‌ها چه کمکی به مخاطب می‌کند؟

برای اینکه مطلب بهتر بیان شود با مثالی این موضوع را توضیح می‌دهیم. فرض کنید یک سایت، دسته‌ای با عنوان بازاریابی محتوایی دارد و مطالبی را در این زمینه ارائه می‌دهد. در این میان ممکن است در مورد مطالب مختلفی از جمله مدیریت محتوا با وردپرس، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) یا شبکه‌های اجتماعی نیز صحبت شود، ولی دسته‌هایی با این عناوین در سایت وجود نداشته باشد.

برای اینکه مخاطبان بتوانند نوشته‌های مرتبط با این موضوعات را مطالعه کنند، برچسب‌هایی برای هرکدام از این موضوعات ایجاد و به نوشته‌های مرتبط افزوده می‌شود.

برچسب‌ها معمولاً در انتهای مطلب قرار می‌گیرند و با کلیک بر روی آن‌ها می‌توان سایر مطالب مرتبط با آن برچست را مشاهده نمود.

آیا دسته‌بندی و برچسب‌گذاری در بهبود سئوی سایت مؤثر است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت «به‌صورت مستقیم خیر». دسته‌بندی و برچسب‌گذاری باعث می‌شود کاربران به‌راحتی به مطالب سایت دسترسی پیدا کنند. همین امر تأثیر مثبت می‌گذارد و باعث کاربرپسند شدن سایت می‌شود.

با هر برچسب، یک صفحه در سایت ایجاد می‌شود و تمامی مطالب مرتبط، در آن صفحه نمایش داده می‌شود. طبیعی است که صفحات ایجادشده برای هر برچسب توسط موتورهای جستجو رصد شده و در نتایج جستجو نیز نمایش داده می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که مطالب سایت با جزئیات بیشتری توسط موتورهای جستجو تحلیل شود و ورودی به سایت افزایش یابد.

آیا برچسب‌های زیاد، عاملی برای افزایش اعتبار مطالب سایت می‌شود یا کاهش آن؟

برخی افراد برچسب‌ها (Tags) را با عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی (Key Words) اشتباه می‌گیرند، به همین خاطر برای هر نوشته تا جایی که امکان دارد برچسب تولید می‌کنند.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، ایجاد تعداد تگ‌های فراوان برای یک نوشته، علاوه بر اینکه باعث بهبود سئوی سایت نمی‌شود، باعث سردرگمی کاربر برای یافتن مطالب مورد علاقه‌اش شده و موجب خروج سریع‌تر کاربر از وب‌سایت می‌شود.

همچنین وقتی از یک صفحه به صفحه دیگری لینک داده می‌شود، مقداری از اعتبار صفحه اول به صفحه دوم منتقل می‌شود. یعنی وقتی برچسب‌هایی برای یک مطلب تعریف می‌شود، در حقیقت صفحاتی ایجاد می‌شود که تمامی آن‌ها در صفحه‌ی مطلب اصلی لینک شده‌اند.

اگر ده‌ها برچسب مختلف برای یک نوشته تعریف شود، اعتبار آن نوشته تا حد زیادی پخش می‌شود. درواقع، مطلبی دارید که اعتبار آن بسیار پایین است. به‌جای این کار، با ایجاد تعداد محدودی برچسب و ایجاد تمرکز بر روی موضوعات مشخص، اعتبار وب‌سایت، مطالب و صفحات خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.

مفهوم عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی چیست و چه تأثیری در سئوی سایت دارند؟

عبارات کلیدی، عباراتی هستند که بیشتر موردتوجه و استفاده قرارگرفته‌اند و توسط کاربران در موتورهای جستجو بیشتر مورد جستجو قرار گرفته‌اند. این عبارات نیاز به لینک ندارند و تنها به این دلیل در سایت قرار داده می‌شوند که به گوگل اعلام شود، در صورت جستجوی مجدد آن‌ها توسط کاربران، وب‌سایت ما مطالبی دارد که با این عبارات در ارتباط است و محتوایی دارد که می‌تواند کاربر را راهنمایی کند. به همین دلیل، جهت بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو، بهتر است در انتهای مطلب از عبارات کلیدی استفاده شود.

عنوان برچسب‌ها باید چگونه انتخاب شود؟

عنوان برچسب‌ها نباید خیلی جزئی یا خیلی کلی انتخاب شود. آن‌ها باید با توجه به مطالب و محتواهایی که تولید می‌شوند و همچنین با در نظر گرفتن موضوعات مورد جستجو انتخاب شوند.

برچسب‌ها باید طوری انتخاب شوند که بتوان آن‌ها را حداقل به دو یا سه مطلب در وب‌سایت متصل کرد یا در آینده برای آن‌ها مطالب دیگری تولید شود.

اگر امکان نوشتن توضیحات برای هر برچسب در وب‌سایتتان وجود دارد، حتماً این کار را انجام دهید. وجود توضیحات باعث می‌شود درک یک برچسب و موضوعات مرتبط با آن، هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو قابل‌فهم‌تر شود.

سخن پایانی

دسته و برچسب دو ابزار مهم طبقه‌بندی مطالب در وب‌سایت هستند. با دسته‌بندی، مطالب سایت به‌صورت کلی طبقه‌بندی می‌شوند و با برچسب‌گذاری، به‌صورت جزئی. به‌عبارت‌دیگر، برچسب‌ها، وظیفه ایجاد ارتباط بین مطالب دسته‌بندی‌شده را به عهده دارند.

به این صورت نیز می‌توان گفت، دسته‌بندی، مطالب سایت را بر اساس موضوع، تقسیم‌بندی می‌کند و برچسب، مطالب سایت را بر اساس محتواهای موجود در آن، تقسیم‌بندی می‌کند.

استفاده بی‌رویه از دسته و برچسب، تأثیری بر بهبود سئو و افزایش رتبه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو نخواهد داشت اما دسته‌بندی و برچسب‌گذاری صحیح باعث ایجاد نظم و ساماندهی بهتر محتوا، افزایش کارایی، دسترسی آسان به مطالب، کاربرپسند شدن وب‌سایت و افزایش زمان حضور کاربران می‌شود.

 

آموزش نمایش تگ مطالب در قالب وردپرس و ووکامرس و استایل دهی به آن بدون افزونه

5 ستاره از 5 رأی
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karoonmedia.ir/?p=5360
اشتراک گذاری:

نظرات

4 نظر در مورد آموزش کامل دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب در وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. موضوع را خیلی خوب بیان کرده بودید. یکی از مواردی که زیاد دیده میشه اشتباه در گذاشتن برچسبهای زیاد هست. چون سالها پیش از این طریق میشد توی نتایج جستجو بالا اومد. اما همونطور که نوشته بوید امروزه دیگه واقعا استفاده از برچسبهای زیاد ممکنه حتی باعث بدتر شدن شرایط بشه
    ممنون از مقاله مفید و جمع و جور شما

    13

  2. با سلام
    ممنون مطلب بسیار جالبی بود من چند سؤال دارم ممنون میشم پاسخ بدین:
    1 – من متوجه نشدم چرا باید سایت فقط یک دسته به نام بلاگ داشته باشه؟ نمیشه هم بلاگ داشته باشه و هم بقیه دسته ها البته خیلی کلی؟
    2- اگر هم دسته بلاگ و هم وبلاگ درست کنیم چه مشکلی از لحاظ سرچ گوگل پیش میاد؟
    3 – چرا کلمات کلیدی لینک نداره مثل سایت شما؟ اگر لینک دار بشن بهتر نیست؟
    با سپاس فراوان…

    14

    1. سلام خدمت شما دوست گرامی
      از سؤالات شما بسیار متشکرم به این دلیل که باعث شد ما محتوای این مطلب را با پاسخ به سؤالات شما غنی‌تر کنیم.
      متن این مطلب به‌روزرسانی شد و پاسخ سؤالات شما در متن گنجانده شد منتها به دلیل علاقه ما در پاسخ‌گویی به سؤالات کاربران و رعایت احترام مخاطب، مجدد بیان می‌شود.

      سؤال 1 بخش اول:
      من متوجه نشدم چرا باید سایت فقط یک دسته به نام بلاگ داشته باشه؟
      پاسخ:
      سیاست‌گذاری‌های مختلفی در انتخاب تعداد و موضوع فعالیت یک وب‌سایت وجود دارد.
      برخی افراد، فعالیت‌های وب‌سایت را به چند دسته تقسیم‌بندی می‌کنند و در آن زمینه‌ها به تولید محتوا می‌پردازند اما برخی وب‌سایت‌ها به دلیل اینکه بیشتر می‌خواهند بر روی خدمات یا محصولات خود متمرکز شوند و از طریق تولید محتوای مرتبط با فعالیت‌های خود، کاربران بیشتری به وب‌سایت جذب کنند، مطالب مرتبط را در یک دسته‌بندی به نام بلاگ (وبلاگ) قرار می‌دهند و با استفاده از برچسب‌ها (تگ‌ها) برای کاربران مشخص می‌کنند که در این مطلب در مورد چه مباحثی صحبت شده و به چه مطالبی پرداخته شده است. در این صورت، کاربران می‌توانند با کلیک بر روی برچسب‌های موردعلاقه، سایر مطالب مرتبط را نیز مطالعه نمایند.

      سؤال 1 بخش دوم:
      نمیشه هم بلاگ داشته باشه و هم بقیه دسته‌ها البته خیلی کلی؟
      پاسخ:
      هرچند این کار خیلی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد اما درصورتی‌که با نوع فعالیت و هدف وب‌سایت مطابقت داشته باشد، می‌توان به این صورت هم عمل کرد.

      سؤال 2:
      اگر هم دسته بلاگ و هم وبلاگ درست کنیم چه مشکلی از لحاظ سرچ گوگل پیش میاد؟
      پاسخ سؤال 2:
      بلاگ یا وبلاگ بخشی از یک وب‌سایت است که مطالب مرتبط با فعالیت‌های وب‌سایت در آن قرار داده می‌شود.
      گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود به دنبال این است که از مطالب یا نوشته‌های بلاگ (وبلاگ)، به زمینه‌ی فعالیت یک وب‌سایت پی ببرد و از این طریق بتواند کاربرانی که به دنبال یک مطلب خاص مرتبط با زمینه‌ی فعالیت شما می‌گردند را به سمت وب‌سایت شما هدایت کند.
      اگر مطالب وبلاگ به‌خوبی انجام شود، گوگل تحلیل مناسبی از مطالب وب‌سایت شما می‌کند و همین امر باعث بالا رفتن رتبه وب‌سایت شما در یک موضوع یا دسته‌بندی خاص می‌شود.

      سؤال 3:
      چرا کلمات کلیدی لینک نداره مثل سایت شما؟ اگر لینک دار بشن بهتر نیست؟
      پاسخ:
      عبارات کلیدی، عباراتی هستند که بیشتر موردتوجه و استفاده قرارگرفته‌اند و توسط کاربران در موتورهای جستجو بیشتر جستجو شده‌اند. این عبارات نیاز به لینک ندارند و تنها به این دلیل در سایت قرار داده می‌شوند که به گوگل اعلام شود، در صورت جستجوی مجدد آن‌ها توسط کاربران، وب‌سایت ما مطالبی دارد که با این عبارات در ارتباط است و محتوایی دارد که می‌تواند کاربر را راهنمایی کند. به همین دلیل، جهت بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو، بهتر است در انتهای مطلب از عبارات کلیدی استفاده شود.

      13

عبارت‌های کلیدی (Keywords)‌: دسته بندی وردپرس, دسته بندی در وردپرس, برچسب وردپرس, برچسب ها در وردپرس, برچسب در وردپرس چیست, برچسب گذاری در وردپرس, تفاوت دسته ها و برچسب ها, تفاوت دسته ها و برچسب ها در وردپرس, مدت زمان حضور کاربر در سایت, تاثیر کلمات کلیدی در سئو, نقش کلمات کلیدی در سئو, کلمات کلیدی در سئو چیست, سئو در وبلاگ, تاثیر وبلاگ در سئو, سئو در وبلاگ نویسی, تفاوت دسته بندی با برچسب گذاری, تفاوت برچسب گذاری با دسته بندی, سئو دسته بندی وردپرس, تفاوت دسته بندی و برچسب, برچسب یا دسته بندی, دسته بندی یا برچسب, تفاوت بین دسته بندی و برچسب ها در وردپرس, تفاوت و مقایسه دسته و برچسب در وردپرس, دسته بندی و برچسب وردپرس, دسته بندی و برچسب در وردپرس, تفاوت میان دسته ها و برچسب ها, مقایسه برچسب‌ها و دسته‌ها, دسته بندی ها و برچسب ها, دسته بندی در وردپرس چیست, دسته بندی محصولات وردپرس, دسته بندی مطالب وردپرس, دسته بندی پست های وردپرس, لینک دسته بندی وردپرس, آموزش دسته بندی وردپرس, ایجاد دسته بندی وردپرس, ایجاد دسته بندی در وردپرس, افزونه دسته بندی وردپرس, افزونه دسته بندی مطالب وردپرس, دسته بندی برگه ها وردپرس, پلاگین دسته بندی وردپرس, دسته بندی پست ها در وردپرس, ترتیب دسته بندی وردپرس, دسته بندی مطالب در وردپرس, قالب وردپرس دسته بندی, کد دسته بندی وردپرس, کد دسته بندی در وردپرس, دسته بندی مقالات در وردپرس, دسته بندی موضوعات در وردپرس, دسته بندی نوشته ها در وردپرس, نمایش دسته بندی های وردپرس, ویرایش دسته بندی در وردپرس, دسته بندی ها در وردپرس, دسته بندی سئو در وردپرس, چه تفاوتی بین دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب در وردپرس وجود دارد, تفاوت دسته و برچسب در وردپرس, تفاوت دسته‌بندی و برچسب‌گذاری در وردپرس, مقایسه دسته و برچسب در وردپرس, تفاوت دسته‌بندی با برچسب‌گذاری مطالب در وردپرس, مقایسه دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب در وردپرس, مقایسه دسته‌بندی و برچسب‌گذاری مطالب در وردپرس، نقش آن‌ها در بهبود سئو و افزایش زمان حضور کاربران در وب‌سایت, تاثیر دسته‌بندی و برچسب‌گذاری در بهبود سئو و افزایش زمان حضور کاربران, آموزش دسته‌بندی مطالب, آموزش برچسب‌گذاری مطالب