کتاب عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس، شاه‌کلیدهای مسیر تکامل
قیمت‌های باورنکردنی قالب آماده‌ی پایان‌نامه
تخفیفات ویژه‌ی خدمات پژوهشی
0
0

آخرین شیوه‌نامه ارزیابی و پرداخت جایزه یا تشویق چاپ مقالات علمی

بخشنامه شماره 10/74582 مورخ 98/11/16 پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی

مقدمه
با عنایت به راهبرد سوم نظام پژوهش و فناوری «سند دانشگاه اسلامی» مبنی بر تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش، تولید علم و فناوری و نهضت نرم‌افزاری و بسط روحیه پژوهشگری در دانشگاه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی و سیاست‌های کلان دانشگاه در حوزه امور پژوهشی و با هدف تقویت و توانمندسازی فرآیندهای پژوهشی، فراهم آوردن شرایط مناسب برای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف و ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران، اعضای هیئت‌علمی و نویسندگان مقالات علمی جهت انتشار بروندادهای پژوهشی در مجلات معتبر علمی در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، شیوه‌نامه ارزیابی و پرداخت جایزه چاپ مقالات علمی به این شرح ابلاغ می‌شود.

ماده 1. تعاریف

1-1. دانشگاه: منظور دانشگاه آزاد اسلامی است.
1-2. پژوهشگاه: منظور پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه است.
1-3. مقاله: منظور مقاله به چاپ رسیده در یکی از انواع نشریات معتبر تعریف‌شده در این شیوه‌نامه است.
1-4. نشریه علمی: به تمام نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاق می‌شود که طی آیین‌نامه نشریات علمی وزارت علوم، به شماره 11/25685 مورخ 98/2/9 تحت عنوان نشریات علمی معرفی‌شده‌اند.
بدیهی است آن دسته از نشریات دانشگاه که قبلاً مجوز علمی پژوهشی از وزارت علوم را دریافت کرده‌اند تا زمان انطباق با مفاد و ارکان آیین‌نامه جدید نشریات علمی، به همان روال سابق ارزیابی خواهند شد.
1-5. نشریه علمی پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: به نشریات علمی مورد تائید کمیسیون نشریات علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاق می‌شود که دارای رتبه علمی پژوهشی هستند.
1-6. نشریات علمی حوزوی: به کلیه نشریات معتبر علمی که مورد تائید کمیسیون نشریات علمی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه باشند، اطلاق می‌شود.
1-7. نشریات دارای امتیاز علمی دانشگاه: به نشریات دانشگاه آزاد اسلامی که رتبه علمی از وزارتین را کسب نکرده‌اند، اما در ارزیابی نشریات دانشگاه، دارای شرایط دریافت امتیاز شناخته شده‌اند.
1-8. نویسندگان مقاله: اشخاصی هستند که با ارائه مستندات، در یک طرح پژوهشی، پایان‌نامه یا رساله مصوب داخل دانشگاه یا خارج از آن و پژوهش مستقل با بودجه شخصی (مشروط بر آنکه پیش از شروع، به تائید شورای پژوهشی واحد یا شورای پژوهشی آموزشکده سما رسیده باشد) با نام دانشگاه آزاد اسلامی و با رعایت مفاد این شیوه‌نامه، همکاری نموده‌اند و مشمول جایزه هستند. این افراد شامل اعضای هیئت‌علمی، مدعوین تدریس یا تحقیق، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، کارمندان و اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه هستند.
1-9. منبع مقاله: منظور منبعی است که مقاله از آن استخراج شده است. تنها مقاله‌هایی مشمول جایزه هستند که از رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، طرح پژوهشی مصوب دانشگاه، طرح پژوهشی برون دانشگاهی یا سایر پژوهش‌های مستقل، ترجیحاً مرتبط با گروه‌های پژوهشی تعریف‌شده در مراکز تحقیقاتی و مورد تائید شورای پژوهشی واحد یا شورای پژوهشی آموزشکده سما که پیش از شروع تحقیق مجوز لازم را اخذ کرده باشند، مستخرج و به نام دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شوند.
1-10. باشگاه: منظور باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است.
1-11. چاپ مقالات در راستای نظام پایش آزاد:
برنامه‌های علمی: برنامه‌هایی که با محوریت موضوعات اولویت‌دار و چالش‌های ملی برای بعضی از واحدهای دانشگاهی تعیین‌شده‌اند و در بستر آن‌ها، نظامات و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و سایر نظامات دانشگاه با هدف ایجاد هم سویی، هم‌افزایی، کارایی و اثربخشی بیشتر در رفع چالش‌ها و مسائل ملی، مورد بازمهندسی و ارتقا قرار می‌گیرند.
نظام پایش آزاد: یک نظام جامع پژوهشی است که به‌عنوان گام اول استقرار برنامه‌های علمی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده و بر اساس آن نظام پژوهش دانشگاه با اولویت پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی مورد بازمهندسی و ارتقا قرار خواهد گرفت و مخفف «پژوهش اثربخش یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» می‌باشد.
کمیته علمی: کمیته‌ای است که به ریاست رئیس واحد پیشرو یک برنامه علمی و با عضویت تعدادی از اعضای هیئت‌علمی مرتبط با آن برنامه علمی و همچنین تعدادی از فرهیختگان، اندیشمندان و مدیران باتجربه حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری کشور تشکیل می‌شود و وظیفه آن هدایت و راهبری آن برنامه علمی است.
نظام موضوعات: مجموعه‌ای جامع، منسجم و هماهنگ از زمینه‌های پژوهشی است که بر اساس یک الگوی نظام‌مند از چالش‌های مربوط به یک برنامه علمی، در جهت تعریف مسئله‌های دانشگاهی در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی مربوط به آن برنامه علمی، استخراج شده است.
زمینه پژوهشی: به عناوین موضوعاتی در نظام موضوعات یک برنامه علمی گفته می‌شود که در ذیل آن بتوان چندین عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رساله دکتری یا طرح پژوهشی تعریف کرد.
1-12. نشریات مشمول جایزه:
1-12-1. نشریات علمی مورد تائید کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (http://journals.msrt.ir) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (http://journals.research.ac.ir)، نشریات دارای امتیاز از دانشگاه (http://eval.journals.iau.ir)، نشریات علمی حوزوی (http://pazhuhesh.ir) که به‌صورت ادواری منتشر می‌شوند.
1-12-2. نشریات نمایه شده در فهرست Master Journal List پایگاه Clarivate Analytics که تحت عنوان WoS (بدون ضریب تأثیر) شناخته می‌شوند، تنها درصورتی‌که ناشر آن‌ها جزء ناشران بین‌المللی مانند Elsevier، IEEE،Taylor and Francis ،Wiley ،Springer و … باشد یا زیر نظر انجمن‌های علمی معتبر منتشر شوند یا به همراه نمایه WoS دارای نمایه معتبر دیگری ازجمله Scopus باشند (مشروط بر عدم دریافت هزینه‌های غیرمتعارف)، مشمول دریافت جایزه هستند.
1-12-3. نشریات WoS-JCR: این نشریات در فهرست پایگاه Clarivate Analytics نمایه شده و دارای ضریب تأثیر (IF) هستند. این نشریات در پایان هر سال در هر موضوع تخصصی مندرج در پایگاه Clarivate Analytics JCR از روی IF رتبه‌بندی شده و به رتبه‌های ربع اول برتر فهرست، درجه Q1 (0%<JCR≤25%)، ربع دوم برتر فهرست، درجه Q2 (25%<JCR≤50%)، ربع سوم برتر فهرست، درجه Q3 (50%<JCR≤75%) و به ربع آخر، درجه Q4 (75%<JCR≤100%) تعلق می‌گیرد. لازم به توضیح است جایزه مقاله با توجه به رتبه‌بندی پایان سال قبلی انتشار مقاله محاسبه می‌شود (مثال: تشویقی مقالات سال 2019 بر اساس فهرست JCR پایان سال 2018 لحاظ می‌شود).
1-12-4. مجلات ISC: نشریه‌هایی اعم از فارسی یا غیرفارسی هستند که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده و از طریق سایت www.isc.gov.ir قابل‌دستیابی هستند. تنها به نشریاتی در این گروه جایزه تعلق می‌گیرد که محل انتشار آن‌ها ایران باشد.
1-13. مقاله‌های پر استناد (Highly Cited Articles) یا داغ (Hot Papers): مقاله‌هایی که دارای ارجاعات زیادی بوده و توسط پایگاه Clarivate Analytics گزارش و به‌عنوان مقالات پر ارجاع یا داغ (نه پربازدید) معرفی می‌شوند. این‌گونه مقالات در طی دو سال پس از چاپ قابلیت ارزشیابی دارند. مرجع تشخیص مقالات پر استناد و داغ پایگاه Web of Science است.
1-14. مقاله‌های مروری (Review Articles) و فراتحلیل‌ها (Meta Analysis): به مقاله‌هایی گفته می‌شود که به بررسی پیشرفت‌های علمی در مورد موضوعی خاص می‌پردازند. نویسنده باید دارای کتاب و مقاله‌های تحقیقی چاپ‌شده متعدد و پژوهش‌های قابل‌توجه در موضوع باشد. این مقالات باید صرفاً در نشریات JCR چاپ‌شده باشند؛ کلمه Review یا Meta Analysis در عنوان مقاله وجود داشته باشد یا مروری بودن مقاله در پایگاه Clarivate Analytics محرز گردد.
1-15. حداکثر تعداد خود استنادی (Self Citation) قابل‌قبول در مقالات پژوهشی (Research Articles) %10 و در مقالات مروری (Review Articles) %30 کل منابع ارائه‌شده در مقاله خواهد بود.
1-16. درصورتی‌که نشریه به‌صورت هم‌زمان در چند پایگاه نمایه شده باشد، جایزه مقاله بر اساس پایگاهی که دارای ارزش بیشتر و مبلغ جایزه بیشتر است، محاسبه خواهد شد.
1-17. تنها به مقاله‌های منتشرشده در نشریات طبقه‌بندی‌شده در ماده 1 این شیوه‌نامه جایزه تعلق می‌گیرد و هیچ نوع نشریه دیگر یا معادل‌سازی موردقبول نخواهد بود.

ماده 2. فرایند و ضوابط بررسی مقاله‌ها و ارسال گزارش‌ها
فرایند:
2-1. کلیه مستندات مقاله توسط واحد دانشگاهی یا واحد متولی (برای مراکز دانشگاهی) به‌صورت دقیق بررسی و پس از تائید اولیه، جهت طرح در شورای پژوهشی استان به دبیرخانه هیئت‌امنای استان ارسال می‌شود.
2-2. مجوز اعطای جایزه مقاله پس از تائید شورای پژوهشی استان و ارائه کلیه مدارك، توسط معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی صادر می‌شود. لذا به‌موجب این شیوه‌نامه رئیس شورای پژوهشی استان یا کارشناس ذی‌ربط، باید ضمن شرکت مستمر در دوره‌های بازآموزی مربوط به پژوهشگاه، همواره در دسترس بوده و جهت هرگونه رفع نواقص، با پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی در ارتباط منظم باشد.
2-3. گزارش‌های دوره‌ای سه‌ماهه کلیه مقالات چاپ‌شده در نشریاتی که مشمول جایزه بوده یا نبوده، در قالب فایل Excel ارائه‌شده در وب‌سایت پژوهشگاه به همراه نسخه PDF صفحه اول مقاله‌ها (دارای مشخصات کامل چاپ و نویسنده)، تصویر اعتبارسنجی نشریه از پایگاه‌های Pubmed ،Scopus ،Clarivate، سامانه‌های نشریات، شیوه معرفی وزارتین، سامانه ارزشیابی نشریات دانشگاه و وب‌سایت ISC، جدول تکمیل‌شده منبع استخراج مقاله و جدول تکمیل‌شده تعداد آمار مقالات به تفکیک مرتبه علمی نشریات، پس از بررسی کارشناسی در واحد و تائید در شورای پژوهشی استان (برای واحدهای مستقل در شورای پژوهشی واحد)، توسط دبیرخانه هیئت‌امنای استان جهت ثبت در سوابق، پایش، نظارت و اخذ مجوز دریافت جایزه به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی ارسال می‌شود.
2-4. استان‌هایی که در فرایند ارزیابی و ارسال مستندات و مکاتبات مربوطه نظم و دقت لازم را به عمل‌آورند، می‌توانند در آینده از امتیاز تفویض اختیار برای صدور مجوز پرداخت بهره‌مند شوند.
2-5. افراد مشمول جایزه مقاله باید آدرس وابستگی سازمانی خود را در مقاله تنها با نام یک واحد دانشگاهی ارائه نمایند.
2-6. نویسندگان دیگر (محققان مدعو دانشگاه)، باید مقاله را با نام دانشگاه به‌تنهایی یا قبل از نام مؤسسه خود درج نمایند تا مشمول جایزه شوند.
2-7. نویسنده مسئول (Corresponding Author) فردی است که عهده‌دار مکاتبات با نشریه و مسئول تائید محتوای مقاله است. نویسنده مسئول باید با علامتی (مانند *) در میان سایر نویسندگان مشخص گردد. در غیر این صورت نفر اول (به‌جز دانشجو که همواره نویسنده همکار تلقی می‌شود) به‌عنوان عهده‌دار مکاتبات شناخته خواهد شد.
2-8. مقالات باید به‌صورت کامل چاپ‌شده و مشخصات نهایی چاپ (جلد، شماره، صفحه و تاریخ نهایی چاپ) دریافت کرده باشند تا مشمول جایزه باشند. چاپ به‌صورت چکیده، ارائه گواهی پذیرش و نسخه پیش چاپ مشمول جایزه نمی‌باشد. هم‌چنین دریافت شناسه DOI به‌تنهایی، برای دریافت جایزه کافی نیست.
2-9. لازم است آدرس‌دهی وابستگی سازمانی نویسندگان مقالات مطابق با الگوی زیر انجام شود:
گروه …، واحد …، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر، ایران
Department of …, … Branch, Islamic Azad University, City, Iran
– مقاله‌هایی که توسط اعضای باشگاه ارائه می‌شوند:
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد …، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر، ایران
Young Researchers and Elite Club, …. Branch, Islamic Azad University, City, Iran
– مقاله‌های عربی:
کلیه …، فرع …، جامعه آزاد الاسلامیه، اسم المدینه، ایران
– مقاله‌هایی که توسط اعضای هیئت‌علمی مراکز تحقیقاتی ارائه می‌شوند:
گروه علمی، نام مرکز تحقیقاتی، واحد …، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر، ایران
Department of …, … Research Center, … Branch, Islamic Azad University, City, Iran
– مقاله‌هایی که توسط اعضای سازمان سما ارائه می‌شوند:
آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد …، نام شهر، ایران
Sama Technical and Vocational Training College, Islamic Azad University, … Branch, City, Iran

جایزه تنها به مقاله‌هایی تعلق می‌گیرد که نام «دانشگاه آزاد اسلامی»، «نام واحد» و کلمه «واحد» (Branch) به شکل صحیح در مقاله آورده شده باشد و نویسندگان مؤظفند نام واحد را به شیوه‌ای یکسان و با رسم‌الخط استاندارد و مورد تائید دانشگاه، بدون درج حروف و علامت‌های اضافه در مقاله درج کنند.

2-10. چنانچه در آدرس‌دهی، به نام دانشگاه آزاد اسلامی و نام و کلمه واحد (در فارسی) و معادل آن در مقاله‌های انگلیسی یا چکیده انگلیسی اشاره نشود، مشمول دریافت جایزه نمی‌شود.
2-11. نویسندگان باید مقاله خود را در نشریه‌ای منتشر کنند که دارای اهداف معین و تخصصی باشد و موضوع مقاله با تخصص نویسنده و اهداف نشریه کاملاً مطابقت داشته باشد. درصورتی‌که مقالات در راستای طرح پایش مورد تائید کمیته علمی باشد، می‌تواند با تخصص میان‌رشته‌ای موردپذیرش قرار گیرد. چاپ مقاله در نشریاتی که به‌طور غیرتخصصی و گسترده به پذیرش مقاله می‌پردازند، مشمول دریافت جایزه نمی‌شود.
2-12. به مقاله‌های منتشرشده در Special Issue و Supplementary Issue و موارد مشابه خارج از آرشیو عادی نشریات، مشروط بر چاپ در نشریات JCR و نمایه شدن در پایگاه WoS، جایزه تعلق می‌گیرد.
2-13. پرداخت جایزه تنها برای مقاله‌هایی امکان‌پذیر است که طی یک سال تحصیلی برای دریافت جایزه ارائه شود و از چاپ نهایی آن‌ها بیش از یک سال نگذشته باشد. ملاك تاریخ انتشار مقاله، تاریخ مندرج در مقاله چاپ‌شده است و نه تاریخ ارائه مقاله توسط نویسندگان به واحد برای دریافت جایزه.
2-14. درصورتی‌که نشریه‌ای در انتشار شماره‌های خود دارای تأخیر است و برای رعایت توالی انتشار ناگزیر به درج تاریخ بیش از یک سال گذشته است، نویسندگان می‌توانند با ارائه مدارك و مستندات از دفتر نشریه، نسبت به دریافت جایزه اقدام کنند.
2-15. در مقاله‌هایی که به زبان غیر از زبان انگلیسی (روسی، اسپانیایی، فرانسه، آلمانی و…) چاپ می‌شوند، معرفی نام واحد باید بر اساس الگوی اشاره‌شده در این شیوه‌نامه به زبان انگلیسی نیز ارائه شود.
2-16. نویسندگان تنها باید نام افرادی که در تهیه مقاله نقش داشته‌اند را در مقاله درج کرده و از ذکر نام نویسندگان اضافی که در انجام پژوهش نقشی نداشته‌اند خودداری نمایند. همچنین افرادی مانند مسئولان آزمایشگاه‌ها و اشخاصی که در ترجمه، تهیه مواد، نقشه‌ها، عکس‌ها و غیره همکاری داشته‌اند، در قسمت تقدیر و تشکر به آن‌ها اشاره شود.
2-17. در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی که با هزینه دانشگاه انجام می‌شوند، درج نام نویسندگان غیرمصوب در مقالات ممنوع بوده و این مقالات مشمول جایزه نیستند.
2-18. چنانچه نام فرد یا افرادی علاوه بر دانشجو، استاد راهنما و استاد مشاور در مقاله مستخرج از پایان‌نامه یا رساله وجود داشته باشد، در صورت ارائه مستندات و دریافت مجوز از شورای پژوهشی یا معاون پژوهش و فناوری/علمی واحد پیش از ارسال مقاله، پرداخت جایزه امکان‌پذیر خواهد بود.
2-19. در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله، نویسنده اول دانشجو یا دانش‌آموخته بوده و به نام واحدی است که از آن فارغ‌التحصیل می‌شود و عهده‌دار مکاتبات، استاد راهنما خواهد بود. در مقالات موظفی رساله دکتری با دو استاد و
راهنما، عهده‌دار مکاتبات با توافق استادان راهنما مشخص می‌شود. علاوه بر درج نام دانشجو و استاد راهنما، درج نام استاد مشاور نیز ضروری است. مگر آنکه پیش از دفاع، استاد مشاور از ادامه همکاری انصراف کتبی داده باشد.
2-20. در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله، چنانچه استاد راهنما (نویسنده مسئول) از خارج از دانشگاه عهده‌دار راهنمایی پایان‌نامه یا رساله دانشگاه باشد، می‌تواند پس از درج نام دانشگاه، نام محل خدمت خود را نیز درج نماید.
2-21. مقاله‌های موظفی مأموریت مطالعاتی و طرح‌های پژوهشی با بودجه دانشگاه که به‌منظور تعهد طرح ارائه می‌شوند، مشمول دریافت جایزه نخواهند بود. این مقالات باید در گزارش‌های دوره‌ای ارسالی با ذکر علت عدم دریافت جایزه، درج شوند. سایر مقاله‌های مازاد بر موظفی مأموریت مطالعاتی و طرح‌های پژوهشی با رعایت مفاد این شیوه‌نامه مشمول جایزه می‌شوند. در قسمت تقدیر و تشکر این مقالات باید عنوان طرح پژوهشی و منبع حمایت مالی به‌صراحت ذکر شود.
2-22. اگر مقاله حاصل از کار مشترك با مؤسسه‌های علمی پژوهشی خارج از دانشگاه یا خارج از کشور (مورد تائید وزارتین) باشد، در صورت درج نام مؤسسه، ذکر وابستگی به نام دانشگاه آزاد اسلامی محل خدمت در آدرس‌دهی در کنار نام مؤسسه الزامی است.
2-23. کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که از واحدی به واحد دیگر مأمور می‌شوند باید وابستگی دانشگاهی واحد مبدأ را قید و جایزه مقالات را از واحد مبدأ دریافت نمایند.
2-24. کلیه متقاضیان دریافت جایزه باید فرم تعهدنامه تولیدات علمی را تکمیل نموده و پس از امضا، به واحد خود تحویل نمایند.
2-25. مقاله‌های متقاضیان جایزه که عمدتاً در یک نشریه خاص منتشر می‌شود (به‌جز مقالات JCR WoS با رتبه Q1, Q2, Q3)، حداکثر تا سه مقاله در سال، در هر عنوان نشریه، قابل پرداخت است.
2-26. چنانچه مقاله‌ای پس از چاپ (در هر مقطع زمانی) از سوی نشریه بازگشت داده شود (Retract) یا جعلی بودن نشریه محرز شود، علاوه بر استرداد مبلغ جایزه پرداخت‌شده، نویسنده ملزم به پرداخت جریمه نقدی به میزان تعیین‌شده توسط کمیته انتظامی اعضای هیئت‌علمی می‌باشد و همچنین با توجه به اهمیت موضوع، با ارائه مستندات و مدارك به‌طور ویژه در حوزه معاونت پژوهش و فناوری/معاونت علمی واحد پیگیری و نتیجه به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی منعکس می‌شود.

ماده 3. میزان جایزه نقدی
جایزه مقالات از محل بودجه پژوهش هر واحد دانشگاهی پرداخت می‌شود و مطابق بخشنامه 78/224692 مورخ 87/7/11 و طبق ماده 144 قانون پرداخت مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه سال 1394)، از مالیات معاف است.
سهم جایزه هر یک از نویسندگان مقاله، مطابق جدول 1 و با احتساب ضرایب اعلام‌شده، محاسبه می‌گردد.

 

جدول 1. پایه جایزه مقاله‌ها (ریال)

* عدد پایه

جدول 2. ضریب انواع نشریات علمی

* آن دسته از نشریات دانشگاه که قبلاً مجوز علمی پژوهشی از وزارت علوم را دریافت کرده‌اند تا زمان انطباق با مفاد و ارکان آیین‌نامه جدید نشریات علمی، به همان روال سابق ارزیابی خواهد شد.

مبلغ جایزه = مبلغ جدول 1 x ضریب جدول 2

3-1. چنانچه مقاله‌ای دارای بیش از 6 نویسنده باشد، نویسنده مسئول به میزان سهم تعیین‌شده در بند مربوطه، جایزه می‌گیرد. باقی‌مانده مبلغ تا سقف تعیین‌شده در همان ردیف، بین دیگر نویسندگان به‌طور مساوی تقسیم می‌شود.
3-2. در صورت درج نام نویسندگان دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی در فهرست نویسندگان، نام کلیه افراد در محاسبه تعداد نویسندگان مدنظر قرار می‌گیرد و سهم هر نویسنده مستقیماً به وی پرداخت خواهد شد.
3-3. سقف پرداخت جایزه نویسنده مسئول برای هر یک از مقاله‌های مندرج در ردیف‌های 3-4، 5 و 6 جدول شماره 2، حداکثر 5 مقاله در سال و منوط به مثبت بودن تراز مالی واحد مربوطه (با اختیار رئیس واحد) است.
3-4. در صورت وجود دو نویسنده مسئول برای یک مقاله، میزان جایزه نویسندگان مسئول، مشابه سایر نویسندگان در نظر گرفته خواهد شد و مابه‌التفاوت مبلغ جایزه نویسنده مسئول و سایر نویسندگان (مندرج در جدول 1)، به‌طور مساوی به مبلغ جایزه نویسندگان مسئول توزیع می‌شود.
3-5. مقالات منتشرشده در راستای نظام موضوعات پایش آزاد، با تائید شورای پژوهشی استان تا سقف 10% جایزه تعلق
گرفته، از تشویق افزوده بهره‌مند می‌شوند.
3-6. مقالات منتشرشده به نام مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی، با تائید شورای پژوهشی استان به میزان 5% از تشویق افزوده بهره‌مند می‌شوند.
3-7. به‌منظور حمایت و سرعت دهی به روند نمایه شدن مجلات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، به ازای هر استناد صحیح (با توجه به ارتباط موضوعی) به هر مقاله منتشرشده در مجلات موجود در فهرست نشریات دارای امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی به میزان 1% تا سقف 3% (به ازای حداکثر 3 استناد در هر مقاله)، از تشویق افزوده بهره‌مند می‌شوند.
3-8. به مقاله‌هایی که به‌صورت ،Technical Report ،Technical Note ،Technical Article ،Short Communication Commentary ،Correspondence، Short Report ،Perspectives ،Case Report، Brief Report ،Discussion Brief Communication و Rapid Communication ارائه می‌شوند، مشروط بر چاپ در نشریات JCR و علمی وزارتین، حداکثر 2 مقاله در سال، ضریب جدول 2 در عدد 0/4 ضرب و میزان جایزه محاسبه می‌شود. به نقد کتاب و مقاله و هم‌چنین نامه به سردبیر جایزه تعلق نمی‌گیرد.
3-9. جایزه مقالات مشترك با اعضای هیئت‌علمی مراکز معتبر علمی خارج از کشور که برگرفته از طرح تحقیقاتی مشترك، مقاله مازاد بر موظفی مأموریت مطالعاتی، دانشجوی مشترك یا مساعدت در پیشبرد پایان‌نامه یا رساله دانشجویی باشد، پس از اعمال سایر ضرایب، 20% افزایش می‌یابد.
3-10. به نویسندگانی که در یک سال تحصیلی موفق به چاپ سه مقاله در یک راستای تخصصی منطبق بر تخصص خود در نشریات JCR گردند، به مقاله چهارم 15% و چاپ تعداد بالاتر مقاله، 20% جایزه اضافی تعلق می‌گیرد. برای رشته شیمی (کلیه گرایش‌ها) جایزه مذکور مشروط به چاپ مقاله در نشریات Q1 خواهد بود.

ماده 4. جایزه مقاله‌های برتر
4-1. جایزه مقاله‌های JCR 5% اول فهرست موضوعی و همچنین مقالاتی که به‌عنوان Research Fronts، Highly Cited ،Meta Analysis ،Review Paper و Hot Paper معرفی می‌شوند، ضریب جدول 2 در عدد 1/2 ضرب و میزان جایزه محاسبه می‌شود. شایان‌ذکر است این قبیل مقالات باید به‌صراحت در پایگاه Web of Science به‌عنوان مقاله برتر معرفی‌شده باشند. ادعای وب‌سایت نشریه یا سایر پایگاه‌ها موردقبول نخواهد بود.
4-2. چاپ مقاله در نشریات اصلی Nature (ISSN: 0028-0836) و Science (ISSN: 0036-8075) مقاله ویژه محسوب شده و در رتبه‌بندی دانشگاه تأثیرگذار هستند. به این‌گونه مقالات به میزان 250/000/000 ریال به ازای هر مقاله به‌عنوان عدد پایه جایزه تعلق می‌گیرد که با رعایت نسبت‌های تعیین‌شده در جدول 1 بین نویسندگان توزیع می‌گردد.
اعطای جایزه این مقالات پس از بررسی ویژه و تائید توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی انجام‌پذیر خواهد بود.

ماده 5. نکات تکمیلی
5-1. صرفاً مقاله‌هایی مشمول دریافت جایزه هستند که به نام واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده‌اند و برگرفته از رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، طرح پژوهشی مصوب دانشگاه، طرح پژوهشی برون دانشگاهی، طرح پژوهشی با هزینه شخصی و سایر پژوهش‌هایی که قبل از شروع مورد تائید شورای پژوهشی واحد قرارگرفته‌اند. این موارد باید در فرم گزارش جایزه مقاله پیوست این شیوه‌نامه، به‌دقت تنظیم و اعلام شوند.
5-2. نشریات بی‌اعتبار، نشریاتی هستند که به دلایلی از قبیل فرایند داوری نامشخص مقاله‌ها، عدم داوری مقاله‌ها، عدم وجود هیئت تحریریه با تخصص موضوعی نشریه، عدم رعایت اخلاق انتشاراتی، فقدان سیاست Retract مقالات، پذیرش مقاله در رشته‌های مختلف به‌صورت گسترده، استفاده نشریه از آدرس پست الکترونیکی رایگان و غیرآکادمیک، عدم وجود آرشیو نشریه و مواردی از این نوع، به‌عنوان نشریه بی‌اعتبار معرفی‌شده‌اند.
5-3. نشریات جعلی وب‌سایت‌هایی هستند که نام و اعتبار علمی نشریه‌ای را جعل می‌کنند. معمولاً این کار را از طرق ثبت دامین (Domain) مشابه با نام نشریه اصلی، درج عنوان، ISSN و ویژگی‌های ظاهری وب‌سایت نشریه اصلی یا قراردادن آرشیو مقالات نشریه اصلی در وب‌سایت جعلی انجام می‌دهند. برخی از نشریات بی‌اعتبار و جعلی در آخرین فهرست‌های منتشرشده توسط وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارند. چاپ مقاله در این نشریات فاقد هرگونه ارزش بوده و به مقاله‌های منتشرشده در نشریه‌های جعلی و بی‌اعتبار، هیچ‌گونه جایزه و امتیاز تعلق نمی‌گیرد. نویسندگان موظف‌اند پس از اعتبارسنجی نشریه منتخب، مقاله خود را به نشریات معتبر ارائه نموده و تنها به فهرست‌های موجود اکتفا ننمایند.
5-4. نویسندگان ملزم هستند ضمن توجه به مفهوم سرقت ادبی (Plagiarism)، از ارسال مقاله به ناشران و نشریاتی که به اعتبار آن‌ها اطمینان وجود نداشته یا مشکوك به آدرس جعلی، فرایند داوری، پذیرش کوتاه غیرمعمول، تنوع غیرتخصصی موضوعات مقالات، رویکرد غیرتخصصی پذیرش مقاله با موضوع نشریه، یا فاقد معرفی شناسنامه و رزومه اعضای هیئت تحریریه باشند، یا آن دسته نشریات، به‌جز نشریات علمی وزارتین و (JCR) که با دریافت هزینه نامتعارف نسبت به چاپ مقاله اقدام می‌کنند، اجتناب فرمایند. به‌محض درج نام نشریه یا ناشر در فهرست پویای نشریات و ناشران بی‌اعتبار توسط وزارتین یا دانشگاه، مقالات منتشرشده یا پذیرفته‌شده یا در حال انتشار آتی این نشریات، تمام مزایای قانونی خود را ازدست‌داده و بدون هرگونه استثناء مردود شناخته خواهند شد.
5-5. جایزه برای هر مقاله صرفاً یک مرتبه از سوی دانشگاه محاسبه و پرداخت می‌شود. پرداخت مابه‌التفاوت به مقالات داغ و پر ارجاع که با طی زمان مشخص می‌شوند از این قاعده مستثنا است و علاوه بر جایزه‌های قبلی دریافت شده خواهد بود.
5-6. توصیه‌های لازم برای نویسندگان مقاله دانشگاه به‌منظور افزایش کیفیت تولیدات علمی همواره در وب‌سایت پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی به‌روزرسانی می‌شود و ضمیمه این شیوه‌نامه تلقی می‌شود.
5-7. تنها مرجع پاسخگویی در زمینه ابهامات احتمالی این شیوه‌نامه، پژوهشگاه دانشگاه است.

این شیوه‌نامه حاصل تجمیع، تسهیل و به‌عنوان جایگزین آئین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های قبلی در زمینه جایزه مقاله‌های علمی بوده و از ابتدای سال 1399 (و معادل میلادی آن)، مؤثر و قابل‌اجرا خواهد بود.
این شیوه‌نامه مشتمل بر 5 ماده به تائید ریاست دانشگاه رسیده است و مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه بر عهده واحدهای دانشگاهی و رئیس شورای پژوهشی استان حسب مورد است.

به‌طورکلی تنها مقالاتی مورد تایید هستند که شرایط مندرج در بخشنامه‌های پژوهشی دانشگاه در آن‌ها رعایت شده باشد.

توجه:
با عنایت به شیوه‌نامه ارزیابی و پرداخت جایزه چاپ مقالات علمی به شماره 10/74582 مورخ 98/11/16، جایزه برای هر مقاله صرفاً یک مرتبه از سوی دانشگاه محاسبه و پرداخت می‌شود. بنابراین همه نویسندگان مقاله بایستی در یک فرم درخواست تشویق مقاله خود را به حوزه پژوهش ارائه نمایند.

5 ستاره از 3 رأی
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karoonmedia.ir/?p=14169
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد آخرین شیوه‌نامه ارزیابی و پرداخت جایزه یا تشویق چاپ مقالات علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی را با صفحه کلید انگلیسی پاسخ دهید *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

عبارت‌های کلیدی (Keywords)‌: تشویق مقالات دانشگاه آزاد, بخشنامه جدید تشویق مقالات دانشگاه آزاد, آخرین بخشنامه تشویق مقالات دانشگاه آزاد, بخشنامه تشویق مقالات دانشگاه آزاد, آیین نامه جدید تشویق مقالات دانشگاه آزاد, شیوه نامه تشویق مقالات دانشگاه آزاد, آیین نامه تشویق مقالات دانشگاه آزاد