تعریف سیستم مدیریت محتوا (CMS یا  Content Management System)

سیستم مدیریت محتوا، نرم‌افزاری است که  از آن به‌منظور تولید و مدیریت مطالب تحت وب (محتوا) استفاده می‌کنند.

این نرم‌افزار طوری طراحی‌شده تا روند تولید و انتشار محتوا به‌راحتی قابل مدیریت باشد.
در وب‌سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا ایجادشده‌اند به‌آسانی و بدون نیاز به علم برنامه‌نویسی می‌توان مطالب مختلف ازجمله متن، عکس و فایل صوتی و تصویری را مدیریت کرد.
انواع سیستم‌های مدیریت محتوا عبارت‌اند از وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، دروپال (Drupal)، مامبو (Mambo) و …

استفاده از CMS چه مزایایی دارد؟

– صرفه‌جویی در زمان و هزینه

طراحی سایت تقریباً زمان زیادی لازم دارد و هزینه زیادی را متوجه فرد می‌کند اما با استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت محتوا به راحتمی می‌توان مطالب موردنظر را تولید، طراحی، مدیریت و به‌روزرسانی کرد.

– پشتیبانی مطمئن‌تر

با توجه به اینکه شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار مدیریت محتوا با تعداد زیادی مشتری مواجه‌اند، سعی می‌کنند پشتیبانی کاملی از نرم‌افزارهای تولیدی خود به عمل آورند و در صورت وجود مشکل با به‌روزرسانی مستمر در جهت کمال این نرم‌افزارها تلاش کنند.

– انعطاف‌پذیری بیشتر

با توجه به کاربردهای فراوان نرم‌افزارهای تولید محتوا، تولیدکنندگان CMSها تلاش می‌کنند تا نرم‌افزاری تولید کنند که بسیار انعطاف‌پذیرتر از وب‌سایت‌هایی باشد که به‌صورت اختصاصی طراحی‌شده‌اند.

– سادگی در آموزش و مدیریت مطالب

ساختار این نرم‌افزارها طوری طراحی‌شده‌اند تا افراد بسیاری بتوانند به‌راحتی آموزش کار با آن را فراگیرند و به مدیریت مطالب خود بپردازند.

– امنیت مناسب

با توجه به اینکه تعداد زیادی وب‌سایت به کمک نرم‌افزارهای مدیریت محتوا ایجاد و راه‌اندازی شده است، شرکت طراح دائماً در حال رفع مشکلات موجود و ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش امنیت آن‌ها می‌باشند.

سیستم‌های مدیریت محتوا چه بخش‌ها و ویژگی‌هایی دارند؟

– مدیریت محتوا
– نظرسنجی
– خبرنامه
– تقویم رویدادها
– بایگانی مطالب
– مدیریت و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها
– قابلیت‌های جستجو
– ورود و ثبت‌نام کاربر
– امنیت مناسب
– مدیریت همکاری‌ها
– امکانات خودکار بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
– خودآموز کاربری آسان
– به‌روزرسانی رایگان
– مدیریت چندرسانه‌ای
– استفاده از افزونه‌های مختلف
– وجود ترجمه فارسی

0